woensdag 18 november 2009

# 23 yes, i did it!!!!!

Grrrr. ik had er een foto bij willen zetten met vuurwerk...maar hij loopt iedere keer vast bij het uploaden. Die trage computer is mijn grootste struikelblok geweest gedurende deze speurtocht naar de 23 dingen. Elke keer als ik die reclame zie van die indiaan op dat perron weet ik ook dat mijn computer to slow is!
Maar uiteindelijk, heb ik me er doorgeworsteld. Bij sommige onderwerpen bleef ik wat langer hangen zoals het foto's bewerken en de filmpjes bekijken van You-tube. Andere onderwerpen trokken me niet zo aan zoals bijv. Twitter en instant messaging; ik heb nu eenmaal niet zo de behoefte om mijn privé zaken op het internet te zetten.
Ondanks dat ik zelf niet zo heel actief bezig ben met de web 2.0 toepassingen, behalve dan mailen en van alles en nog wat googlen, vond ik het wel heel interessant om te zien wat er allemaal mogelijk is. Wat dat betreft ben ik wel heel wat "wijzer" geworden. Ik weet nu wat er is en ik hoop ook dat we van alle nieuwe mogelijkheden op de hoogte blijven en ik ben heel benieuwd wat onze bibliotheek hiermee gaat doen!

# 22 bibliotheek 2.0

Dit vond ik ook wel een heel interessant onderdeel omdat je hier bibliotheek 2.0 in de praktijk kon zien zoals bijv. Karolien Selhorst van bibliotheek Vlissingen die al een aardig eindje op weg zijn en Dennis Eijsten met 2 hele duidelijke filmpjes hoe het er voor de klant in de nabije toekomst uit moet komen te zien. Ik vond het ook erg leuk dat de site zich aan de leeftijd van de klant aanpaste. Erg interessant en als wij er als bibliotheek aan toe zijn om ook onze site aan te passen dan hoeven we natuurlijk het wiel niet opnieuw uit te vinden er zijn ons al diverse bibliotheken voorgegaan.

maandag 16 november 2009

#21 aquabrowser


Een bibliotheek die ieder personeeslid de cursus 23 dingen laat volgen, kan natuurlijk niet achterblijven met een aquabrowser, want dat is toch waar web 2.0 over gaat; het delen van gegevens en dat is toch een speerpunt voor de bibliotheek dacht ik zo...
Een flinke stap verder in de dienstverlening naar de klant, een ontzettend goede site van OBA met vele mogelijkheden voor klanten in alle leeftijdsgroepen, zelfs een totale engelstalige vertaling van de site.
Ik snap ook wel dat wij een heel stuk kleiner zijn dan de bibliotheek van Amsterdam, maar ik ben er wel een beetje jaloers op als ik hun catalogus met die van ons vergelijk....misschien dat we Sinterklaas heel lief aan kunnen kijken?

zondag 15 november 2009

#20 last fm



Dit is een hele interessante site voor de muziekliefhebber. Leuk dat ze iedere keer met een nummer komen waarvan ze denken dat het wel bij jouw smaak past.
Ik download echter nooit muziek,alleen toen ik net die i-pod had en heb toen zo zitten stuntelen met limewire dat ik de moed opgegeven heb. Ik luister wel naar de radio, die heb ik overdag als ik thuis ben als eerste aanstaan en ook in de auto kan ik niet zonder muziek, als is het alleen al omdat mijn auto zo verschrikkelijk rammelt dat de muziek die herrie moet overstemmen...Mijn ipod is inmiddels bij mijn dochter in Maastricht beland, maar zo gauw ik hem weer in beeld krijg, ga ik er nog een keertje mee aan de slag!
Ik kan hier echter niet zo gauw een bibliotheektoepassing voor verzinnen.

woensdag 11 november 2009

#19 social networks

Ik heb zelf inmiddels al kennis gemaakt met hyves, facebook, linkedin, schoolpagina. Deze laatste heb ik in het begin vrij actief gevolgd; vond het leuk om oude schoolvrienden terug te zoeken. Het was allen net zoals op de reunie; diegene in wie je echt geïnteresseerd bent of nieuwsgierig naar bent staan er niet bij...
Zoals ik al eerder gezegd heb, ga ik wel op facebook en hyves maar dan via de account van mijn man. Ik heb er geen werk aan, maar kan wel de nieuwtjes/foto's van vrienden en bekenden bekijken. Hoezo een 'beetje' nieuwsgierig...Maar ik merk dat ook hier het nieuwtje er voor mij begint af te raken. Ik ben gewoon niet zo'n computermens. Wel leuk dat het allemaal kan en vooral de jeugd maakt veel gebruik van hyves, ik zie op dit moment wel weer een verschuiving naar facebook. Deze week heeft een engelse jongen zich bij mijn man aangemeld die een paar jaar geleden bij ons heeft gelogeerd tijdens een hockey-toernooi. Dat vind ik dan wel weer leuk.
Ik weet eerlijk gezegd niet of de bibliotheek hier al veel mee kan, ik zag wel die site van mensen die 23 dingen gevolgd hebben en een soort bieb-mensen hyves. Als je belangstelling ervoor hebt, kun je zo wel mensen met dezelfde interesse ontmoeten en aan discussies deelnemen.
De toekomst zal het leren of mensen ook geïnteresseerd zijn naar een social network site van onze bibliotheek.

#18 library thing



Heel leuk idee, zo'n online bibliotheek/boekenclub. Ik vond het wel een beetje omslachtig zoeken. Heb het vast niet via de snelste weg gedaan, maar uiteindelijk met er toch 10 boeken opgekregen. Leuke site voor de echte boekenliefhebber.
Misschien een idee om zo de tips van het personeel erop te zetten...

# 17 web 2.0




Ik vind de site van Frank Watching heel overzichtelijk, kwam er wel achter dat ik zelf nog (steeds) niet veel gebruik maak van web 2.0 toepassingen. Hyves wordt nog het meest door mij bezocht en dan nog via 'illegale' weg, nl. via de hyves site van mijn man. Vindt het leuk om zo toch naar foto's en berichtjes te kunnen kijken. Zo zie ik ook nog eens wat onze kinderen meemaken, want hier krijg ik weinig foto's te zien. Ik heb zelf echter niet zo'n behoefte om een facebook of hyves site aan te maken. Maar ik zie voor de bibliotheek toch diverse mogelijkheden voorbij komen om bepaalde doelgroepen aan te spreken.